2022. október 14., péntek

Az olvasáson túl...

 Sziasztok! 


Akik személyesen ismernek, vagy akár a moly.hu oldalon keresztül figyelnek engem, ők tudják, hogy az olvasás mellett a kézműves technikák megszállottja vagyok. 

Eddig általánosságban a horgolás körül forogtak az ötleteim, de egy ideje már szemeztem a nemezeléssel, annak is a száraz avagy tűvel történő megmunkálásával. 

Az elmúlt hetekben sokat olvastam, próbálgattam ezt a technikát, nekem nagyon nagy kedvencemmé vált, szinte átvette a horgolás helyét. Persze elsőre elég vállalhatatlan figurák születtek, de nem adtam fel. A mai napig minden figuránál tanulok valamit, finomítom a technikát, a tudásomat is csiszolgatom. 

Az elején sok blogot, webshopot kísértem figyelemmel, rengeteg YouTube videót néztem meg, mire egyáltalán bele mertem vágni. 

Hogy miért írom ezeket a sorokat? 
Szeretném veletek is megosztani a munkáimat, illetve végre tisztességesen vezetni a blogot. Viszont nem lenne az igazi, ha csak az olvasással próbálnám megtölteni, hiszen jóval kevesebb időt töltök már el a könyvekkel (sajnos 😔). Ennek részben oka a munkám; tanító néni vagyok a szomszéd település általános iskolájában, és nagy örömömre idén bizony rajz és technika órákat is kaptam, így egyúttal ezekre is készülnöm kell (mint minden más órára is!). 
Ezekből is szeretnék majd ötletek megosztani veletek, amiket a 9-10 éves korosztállyal elkészítünk (jelenleg 3-4. osztályos csapatom van, a napköziben pedig 2. osztályos gyerkőceim vannak). 

No, de jelenleg a tűnemezelésről szeretnék nektek egy kicsit bővebben írni. 

Nincs nagy alapanyag igénye, de tény és való, hogy el lehet veszni a rengeteg drága gyapjú között, a tűk típusai között, stb.

Én legelső mozzanatként Mesegyapjút vettem és közepes tűt. A közepes tű nekem annyira nem vált be, de arra tökéletes volt, hogy kipróbáljam magát a technikát, nyilván, ha minőségi munkát szeretne az ember, akkor próbálgatni kell az anyagokat.

A Mesegyapjú álomszép színekben kapható, az én meglátásom az, hogy viszonylag sok kreatívbolt árulja ezeket, de az ára nagyon nem mindegy! Ezért én inkább az internetről rendelem, mindenféle reklám nélkül, tőlük: 

Mesegyapjú!! Katt ide! 


Forrás: https://artexport.cdn.shoprenter.hu/custom/artexport/image/cache/w800h800wt1/product/10710-22-mesegyapju-szinek-csoport.jpg?lastmod=1641222766.1625481785


Kipróbáltam, tényleg nagyon szeretem, de nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy egy-egy nagyobb figuránál, ahol elég lenne a színt később rádolgozni; na túl sokat eszik meg ebből a csodás, de bizony borsos árral rendelkező gyapjúból. Így szintén erről az oldalról rendeltem a sima, natúr, nemezelő gyapjút, ami kedvezőbb áron volt kapható. (Egy csomag natúrból 2,5 tökbaba elkészíthető --> lásd másik poszt!) 

Óriási meglepődés volt, hogy bizony ezek között is vannak festettek, így hajhoz például szívesen használok ezekből, számomra természetesebb hatást kelt. De kinek a pap, kinek a papné. 😁

Aztán mikor igazán kedvet kaptam ehhez a csodás hobbihoz, akkor tovább nézelődtem. Egyrészt a mai árak mellett nagyon meg kell gondolnunk, hogy mire és mennyit adunk ki, illetve mekkora adagért. 

Hozzáteszem 10 g színes gyapjú nekem egyelőre elég sokáig elég. Nyilván függ megint a készített munkánktól. 

Szóval álljon itt még egy remek webshop, ahonnan érdemes gyapjút rendelni (natúr, nemezelő gyapjú jóval olcsóbban jön ki, és sok szép színű gyapjúval találkozhatsz az oldalon 😁)

Érdemes szétnézni! De vigyázz, függőséget okoz! 


https://guzsalyasbolt.hu/termek_kepek/flower%20seller_te1szmie1n.jpg

Például ezt a csodát is meg tudod rendelni a fentebbi boltból! 😉😉


Aztán persze jöttek a micronok, minél alacsonyabb micron számmal rendelkezik egy gyapjú, annál puhább, illetve az alacsony értékkel rendelkező gyapjú az, amit érdemes ruhaneműre, vagy olyan tárgyra használni, ami bőrrel érintkezik.

Oké, eddig gondolom nem túl sok infót adtam át, inkább regéltem egy sort, de remélem még nem untad el az olvasást. :) 

Tudtad a gyapjúról, hogy taszítja a port? Sokáig próbáltam megemészteni azt a tényt, hogy a tűnemezelt figurák nem moshatók, mert tönkre mennek. Jelentem van, ami hetek óta a polcomon áll figura, és nincs rajta por. Lehet, hogy mégis van benne valami? :) 

És akkor, amire szükséged lehet még: 

Nemezelő tű

Na ennek aztán ezer meg egy fajtája van. Én egy sima közepessel kezdtem, aztán rendeltem egy finomat, mert úgy éreztem, hogy bizony a közepessel böködve, hát enyhén szólva sem túl szép a végeredmény. 

A tű nagyon durván éles! Szóval csak óvatosan az elején, ha kellő tapasztalatot szereztünk, akkor lehet kézben is dolgozni, addig kell valamilyen alátét. Illetve, ha apróbb dolgokat készítünk, akkor mindenképpen alátéten dolgozzunk (lásd lentebb). Néha még én is Csipkerózsikát játszom, bár el nem alszom, de borzasztóan meg tudom bökni az ujjamat. 😂👀

Szóval van: Közepes, finom és extra finom tű. Nincs extra tulajdonságuk. 

Spirál tű: van belőle közepes és finom, gyorsabban és egyenletesebb a munka vele. Gyorsabb = gyorsabban tömöríti a gyapjút. 

Fordított tű: nem befelé húzza a szálat, hanem kifelé, szőrhöz hasonló végeredményt ad. 

Korona: a nemezelt felület bársonyos minőséget ad ennek a tűnek a használatával. 

Csillag: a tömörítés hatékonyabb.

Spirál-csillag: gyorsabban, még hatékonyabban tömörödik a gyapjú a használatával. 

https://www.manoposta.hu/img/products/p618_nemezelotu_eros_1.jpg


Na, nem kell megijedni! Elsőre nincs szükséged ennyi tűre, főleg, ha nem vagy benne biztos, hogy szeretni fogod a technikát! Próbálkozásnak elég 1-2 szín, illetve egy közepes vagy egy finom (esetleg mindkettőből 1-1) tű! 


Amire még szükséged lehet: 

  • Egy alátétre, biztosan: A mosdószivacs tökéletesen megteszi!! Én is ezt használom!! 
  • Zsenília drót, ha már nagyon belejöttél
  • Virágkötő drót
  • Tűfogantyú --> nekem speciel nem vált be, de van, aki erre esküszik! 
  • Zárható doboz! Sajnos a gyapjú ellensége a moly. Na nem a könyvmoly, hanem a kis kártékony molyocska, ami előszeretettel bújik bele a gyapjúba. Én a dobozba dobtam még bele levendulát, és átlátszó dobozt vettem, mert a jószág a fényt nem igazán díjazza. 👌

Kezdésnek ennyi! 
Nem sokára bemutatom, hogy én honnan-hová jutottam el jelenleg. 

Köszönöm, ha végigolvastad! Remélem Te is belevágsz ebbe a remek hobbiba! 

 
Saját tűnemezelt babám a képen😁


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése